zondag 15 november 2015

Figuur tekenen voor game art en 3D artists

We zijn begonnen met figuur tekenen. In deze tekenlessen gaan we vooral in op de bouw, verhoudingen, de vorm en de dynamiek van het lichaam.  Een figuur is in wezen niet meer dan een optelsom van vormen of shapes. Het menselijk lichaam is organisch vandaar dat je gebruik maakt van dynamische vormen. Studie naar de anatomie en de bouw van het lichaam versterkt je begrip bij het tekenen.

Een aantal punten op een rijtje:

Anatomie
De tekenlessen aan De tekenacademie gaan uit van de bouw en de anatomie van het lichaam. De shapes waar je mee gaat oefenen, roepen vragen op over de anatomie. Deze vragen worden gaandeweg in de lessen beantwoord.



Verhoudingen
In een staande figuur kun je de werkelijke verhoudingen aanhouden.  Daarom oefenen we eerst staande figuren. Daarna gaan we meer dynamische gestures tekenen. Daarbij krijg je veel te maken met verkorting en vertekening.

Organische vorm
Een organische opbouw suggereert al snel een anatomisch lichaam. Dit begint al bij de opbouw van de grote vormen. De assen van grote vormen zoals borstkas en bekken vertegenwoordigen een dynamische bouw. Welke houding iemand ook aanneemt, dit verandert niet. In zij-aanzicht vormen de assen van deze ei-vormen een hoek van ongeveer 90 graden ten opzichte van elkaar. Sommige spieren versterken dit effect in de contour. Bijvoorbeeld de bilspier, de buikspieren en en de monnikskap spier.



Perspectief en plaatsing
Dynamiek in je gesture zorgt vaak voor een wentelend perspectief zoals bij de muizentrappetjes.
Middenlijnen zoals de gezichtslijn en de ruggengraat tonen de dwarsdoorsnede van je character. Dit is het profiel van je design. Dit heb je nodig voor je raaklijnen met het perspectief. De figuur in de ruimte plaatsen doe je natuurlijk op je grid. Het zijvlak van je character helpt je daarbij.  

Silhouet en restruimte
Het silhouet, restruimte en contour domineren het aanzicht van je de tekening. Als je deze goed hebt opgebouwd vanuit de organische vorm en in het perspectief, dan maak je een sterke indruk op de kijker. 

Denk 3D
Door zo veel mogelijk organische 3D shapes tekenen, ontwikkel je een gevoel voor ruimte en dynamiek in je tekening. De lesbladen van De tekenacademie zijn er voor bedoeld om te oefenen met dit soort shapes.

Origineel design
Originaliteit is een combinatie van collectieve kennis, referentiemateriaal en individuele inbreng. Probeer veel te leren van anderen, gebruik voorbeelden en verwerk je eigen ideeën.

Studie
Je wordt veel tekenervaring rijker als je "constructieve" tekeningen van de beste artists natekent. Dat zijn tekeningen waar je de opbouw goed ziet.

Corrigeer
Corrigeer selectief. Je ontmoedigt je zelf als je onnodig ook andere dingen weghaalt.

Tip:
Maak af en toe een foto van je tekening. Dat geeft een frisse kijk op wat je aan het doen bent. 

De game art opleiding tekenen geeft je een basis voor concept art en character design.

www.detekenacademie.nl